Bra att veta om däck

Viktiga datum

  • 16 april-30 september är det förbjudet med dubbdäck
  • 1 maj-30 september bör alla bilar vara utrustade med sommardäck (om det inte är vinterväglag eller risk för vinterväglag)
  • 1 oktober-15 april är det tillåtet med dubbdäck
  • 1 december-31 mars måste man ha vinterdäck (dubbade eller odubbade) om vinterväglag råder

Håll koll på mönsterdjupet

Sommardäck är olagliga när de slits under 1,6 mm. Sommardäck med ett mönsterdjup under 3mm får längre bromssträcka vid vått väglag, dessutom ökar risken för vattenplaning betydligt. För vinterdäck gäller ett mönsterdjup på minst 3mm, men det rekommenderas att man byter vid 5mm. Kontrollera mönsterdjup regelbundet.

Lufttrycket

Med för lite luft i däcken kan bilen bli svår att hantera i en kritisk situation och dessutom ökar bränsleförbrukningen. För lågt tryck i däcken leder till snabbare slitage. Kontrollera trycket i däcken varje månad. Tänk på att öka trycket i däcken när du har mycket last i bilen. Om däcken slits onormalt mycket på in-eller utsida kan det behövas en hjulinställning.

Sommardäck på sommaren/vinterdäck på vintern

Gummiblandningen i däcken är anpassade efter temperaturen. Vinterdäck är anpassade att fungera när det är kallt och vinterväglag. Vid användning av vinterdäck under sommaren slits däcken snabbare samt att vägegenskaperna försämras avsevärt.

Sommardäcken blir för hårda när det är kallt. Vinterdäcken bör därför sättas på när temperaturen understiger +5°C. Både dubbade och odubbade vinterdäck mår bra av att köras några mil på barmark efter sommarhalvårets lagring. Nya vinterdäck bör köras extra lugnt de första 50-100milen. Inkörningen av nya vinterdäck bör ske på barmark.

Bästa däcken bak

Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad ska alltid bästa däcken sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.